Kapper

Je zult maar kapper zijn. Dan moet je hard werken. Moet je je hoofd maar boven water zien te houden. Moet je maar zien af te rekenen met de concurrenten om de hoek. Want als ergens de concurrentie moordend is, is dat wel in de kapperswereld. Van gekkigheid weten kappers soms niet wat ze moeten doen om de aandacht te trekken, zoals het vechten is voor elke klant. En dat elke dag opnieuw.

Komt de tientjes kapper ook nog

Zelfs in de kleinere dorpjes zie je kapsalons als paddenstoelen uit de grond zien. Behalve die met een heuse salon, heb je nog de kapsalon aan huis en de thuiskappers, die bij je thuis komen knippen. Deze laatste groep biedt de diensten vaak goedkoper aan en dat kan ook. Zij hebben immers amper kosten, en hoeven niet een forse huursom te betalen. En als je als ‘gewone’ kapper pech hebt, dan vestigt zich in je dorp of stad ook nog eens een tientjes kapper, die voor een tientje iets doet dat lijkt op haarknippen. Of laten we het anders zeggen: er is in elk geval weer een stukje af.

Kapper

Geen gemakkelijke klant

In eerste instantie moet je als klant de vaste klantenkring zien te behouden. Hoe? Door optimale service te verlenen en kwaliteit te leveren. En vergis je niet, de klant van nu is geen gemakkelijke klant hoor. Allesbehalve. Pijn in de rug nadat ze in de kappersstoel gezeten hebben kan zomaar betekenen dat je ze nooit weer ziet, ongeacht of de stoel er iets mee te maken had of niet. De koffie moet klaar staan, de wachttijd minimaal zijn, het kapsel moet meteen fantastisch zitten en de prijs moet scherp zijn. En oh ja, de muziek die de klant hoort uit de speakers moet ze aanspreken.

Kappers zoeken het nadrukkelijk in samenwerking

Behalve kwaliteit en service zoeken kappers het ook in samenwerking. Bijvoorbeeld met de nagelstudio of de schoonheidsspecialiste. Samen sta je sterker. Soms is de combinatie logisch, soms ook niet. Een kapper die samenwerkt met de sportschool of waar je als je een knipbeurt neemt korting krijgt op een spray tan behandeling. Maar goed, je moet wat als je kapper bent. Het is kiezen of delen, en een kwestie van het hoofd boven water houden. Vanwege de concurrentie dalen de prijzen en de omzet. Rijk word je als kapper dus ook al niet. Integendeel zelfs. Daarom is het ook een raadsel waarom iedereen maar een kapsalon begint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *